Leczenie dietetyczne w PCOS jest pierwszym i najistotniejszym czynnikiem warunkującym poprawę rónowagi hormonalnej kobiety. Do jego głównych celów należy zmniejszenie insulinooporności i obniżenie masy ciała, jeżeli jest ona zbyt wysoka. Działania te ciągną za sobą poprawę wszystkich innych parametrów i pozwalają na przywrócenie regulanego cyklu miesięcznego, owulacji i redukcję objawów zaburzonej równowagi hormonalnej.

Diagnoza nie jest końcem. Jeżeli tylko chcesz, może być początkiem Twojej przygody ze zdrowym odżywianiem

PCOS  - co właściwie oznacza?

Rozwijając skrót, dowiadujemy się, że PCOS to pierwsze litery od angielskiej nazwy zespołu policystycznych jajników. Poli-cystycznych, czyli wielotorbielowatych. Na kobiecym narządzie w tym wypadku znajduje się wiele małych torbieli. PCOS jest zaburzeniem hormonalnym, którego objawy wiążą się z nadmierną obecnością męskich hormonów płciowch, nieprawidłowym stosunkiem hormonów LH do FSH oraz często tym, co interesuje nas najbardziej – podwyższonym poziomem insuliny i insulinoopornością.

Warto wspomnieć, że przyczyny nie są dobrze poznane, mówi się jednak o podłożu genetycznym. Co istotne, obecnie występuje nadrozpoznawalność PCOS. Bywa, że diagnoza jest stawiana zbyt pochopnie, a nie każdy z objawów jest od razu sygnałem mówiącym, że to właśnie zespół policystycznych jajników.

O objawach i diagnozie (której nie można sobie postawić na podstawie własnych obserwacji, a jedynie po konsultacji wspartej kilkoma badaniami u lekarza), można poczytać tu:

 

oraz

 

Tekst ten dedykuję więc kobietom, które są już na 100% zdiagnozowane.

 

Często zdaniem, które słyszy pacjentka jest „Nie może pani mieć dzieci, przykro mi”.

 

Jest to absolutna nieprawda i ignorancja. Leczenie dietetyczne ma nisamowitą moc przywracania kobiecego zdrowia na właściwe tory. Co najważniejsze, jest to postępowanie dostępne dla każdej z Was na wyciągnięcie ręki!

 

Dlaczego dieta jest rozwiązaniem?

Istota postępowania dietetycznego w PCOS opiera się głównie na zarządzaniu gospodarką insulinową. W dietetyce znamy na to sprawdzone i skuteczne sposoby. Dzięki odpowiedniemy postępowaniu zmniejszamy ryzyko lub redukujemy objawy zaburzeń metabolicznych takich jak otyłość lub nadwaga, dyslipidemie, cukrzyca typu II i nadciśnienie tętnicze.

 

Główne czynniki, które mają znaczenie w przypadku PCOS

Otyłość i nadwaga

Często PCOS towarzyszy nadwaga lub otyłość. Sama redukcja masy ciała przynosi często niesamowite efekty. Znaczną poprawę przynosi już 5% redukcji masy ciała. W przypadku kobiety ważącej 80 kg, będą to 4 kg. Jest to wartość, która jest osiągalna przy 1-2 miesięcy pracy nad redukcją masy ciała. Wykonalne, prawda? J

Insulinooporność

Insulinooporność, czyli zmniejszona wrażliwosć tkanek na insulinę, ma inne podłoże niż to, które występuje w przypadku niezwiązanej z PCOS otyłości. Co więcej, nawet pacjentki o prawidłowej masie ciała w PCOS mogą mieć insulinooporność.

Nadmierna masa ciała jednak tylko pogarsza sytuację. Generalnie rzecz biorąc, dieta która poprawia wrażlwiość insulinową, a tym samym przyczynia się do uregulowania poziomu hormonów płciowych, a tym samym zmniejszenia objawów, charakteryzuje się:

  • niskim ładunkiem glikemicznym – czyli w uproszczeniu wskaźnika, który mówi o tym jak bardzo w ciągu około 2-3 godzin po spożyciu danego produktu czy posiłku wzrośnie poziom glukozy we krwi

  • wysoką zawartością białka (jednak w granicach normy)

  • umiarkowaną, a nawet niską (ale wziąż nie ZA niską) zawartością węglowodanów

  • obecnością regularnej aktywności fizycznej – niezwykle ważna sprawa

 

Znalazłam też wyniki jednego badania, które wskazywały, że spożycie większej części zapotrzebowania energetycznego, czyli kalorii w pierwszej połowie dnia, ma lepsze działanie na poprawę insulinowrażliwości niż przesunięcie ich na godziny wieczorne.

Dieta o niskim ładunku glikemicznym to dieta bogata w błonnik. Znajdziemy go w warzywach owocach, produktach pełnoziarnistych takich jak pieczywo razowe, płatki owsiane, kasze czy brązowy ryż. Charakterystyczna dla niej jest także wyższe spożycie białka, odpowiednie spożycia zdrowych tłuszczy (oliwa, olej lniany, orzechy, migdały nasiona np. sezam, słonecznik i pestki np. dyni).

Istotne pod kątem ładunku glikemicznego są takie szczegóły jak wybieranie całych owoców i warzyw zamiast ich rozdrobnionych wersji np. koktajli (chociaż i tak to będzie super zmiana, jeżeli dotychczas nie jadłaś ich za wiele). Warto pamiętać, aby nie rozgotowywać potraw, nie szaleć ze słodyczami, szczególnie tymi kupnymi. Sklepowe słodkości często są bogate w tłuszcze trans, pogarszające insulinowrażliwość.

Ładunek glikemiczny obniżają również białko i tłuszcz.

Generalnie, większość założeń diety w przypadku insulinooporności pokrywa się z założeniami diety śródziemnomorskiej, o której możesz przeczytać tu:

 

Suplementacja kwasami omega 3

Poprawia gospodarkę lipidową organizmu i poprawia regularność cyklu miesięcznego. Zwiększa się poziom lipoprotein HDL, a zmniejsza LDL, czyli poprawia na korzyść zdrowia w kontekście chorób układu krążenia.

 

Magnez

Okazuje się, że niedobór magnezu często wiąże się z występowaniem insulinooporności. Jego odpowiednia podaż wraz z dietą poprawia wrażliwość insulinową. Zamiast korzystania z suplementów, polecam zadabać o jego podaż z naturalnych źródeł J

 

Inozytol

Odgrywa ważną rolę w procesie dojrzewania komórek jajowych. U kobiet z PCOS często zauważa się jego obniżony poziom. Cytując oficjalne stanowisko Polskiego Towarzystwa Ginekolologicznego, suplementacja inozytolu powoduje „Zmniejszenie hiperinsulinemii [...], prowadzi do zwiększenia częstotliwości owulacji, przywrócenia regularności miesiączkowania, zmniejszenia hiperandrogenizmu oraz poprawy gospodarki węglowodanowej”. Poprawione zostają  wszystkie zaburzone parametry hormonalne. Na rynku polskim jest obecnie dostępny jeden suplement zawierający myo-inozytol.

 

dieta pcos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podsumowując

Wszystko to jest jak najabrdziej wykonalne. Mogłabym o diecie w PCOS jeszcze wiele napisać, więc nie wykluczam drugiej części tego artykułu.

 

Masz do mnie pytanie lub uważasz artykuł za pomocny? Zostaw komentarz poniżej J

Jeżeli chcesz się ze mną skontaktować bezpośrednio lub chciałabyś podjąć się współpracy i nie martwić samodzielnymi porządkami w diecie, zajrzyj do zakładki oferta lub kontakt.

 

Źródła:

Rondanelli, M., Perna, S., Faliva, M. et al. Arch Gynecol Obstet (2014) 290: 1079

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5461594/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5097808/

Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego dotyczące stosowania preparatów zawierających myo-inozytol, przez pacjentki z zespołem policystycznych jajników (PCOS).

 

30 października 2018

PCOS? Powiedz mu, że masz dobrą dietę.

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave