17 kwietnia 2019
Test OGTT, czyli doustny test tolerancji glukozy jest złotym standardem
09 kwietnia 2019
Insulinooporność rządzi się swoimi prawami. Nieprawidłowo zbilansowana dieta przy isnulinooporności
05 kwietnia 2019
Która z nas tego nie zna? Tydzień lub dwa wyjęte
26 marca 2019
Waga jako wyrocznia - udało się czy się nie udało?
26 marca 2019
dietetyk online plany dietetyczne konsultacje

Waga jako wyrocznia - udało się czy się nie udało? Wchodzisz na nią spoconymi stopami z drżeniem rąk i przyspieszonym biciem serca. Koszmar to czy codzienność?

Osobiście uważam, że uzależnianie samopoczucia od tego ile ważymy, nie jest najlepszym pomysłem. Dlaczego? Ponieważ przychodzą w życiu różne sytuacje, w których masa ciała może się zmienić. Czy miałoby to być przyczyną Twojego gorszego humoru, obwiniania się i niezadowolenia z siebie samej?

Rozpoczęcie współpracy w wielu przypadkach oznacza zmianę nastawienia do swoich kilogramów. Obserwuję szczególnie u kobiet, że wynik na wadze często utożsamiają z sukcesem lub porażką. Kiedy kilogramy spadają, wszystko gra i chce się działać dalej. Kiedy jest przestój, lub tymczasowo one wzrastają, przychodzi zniechęcenie, żal do siebie i poczucie porażki.

Chciałabym dzisiaj pokazać Ci kilka przykładów, które pokazują, że kilogramy to nie wszystko.

 

Początkowa faza odchudzania

Na początku  diety często spada bardzo szybko, a później spowalnia. Często mylone jest to ze spowolnieniem metabolizmu. Tak na prawdę zjawisko to wynika z większej utraty wody w początkowych stadiach odchudzania ze względu na to, że dotychczas gromadzony w mięśniach glikogen (czyli połączenie wielu glukoz), został zużyty jako źródło energii przy jej deficycie. Ważny jest fakt, że 1g glikogenu wiąże ok 3-4g wody. Dlatego wraz z jego zużywaniem, tracimy również masę gromadzonej z nim wody.

 

Cykl miesięczny kobiety

Zmiany hormonalne, które zachodzą w ostatniej fazie cyklu miesięcznego kobiety przed miesiączką, mają ogromy wpływ na masę ciała. Znasz uczucie opuchnięcia, ciężkich nóg, odciski na skórze i wrażenie, że w ciągu tygodnia przytyłaś kilka kilogramów? Różnica w stosunku do czasu po miesiączce może wynosić nawet do 2-3 kg. Podobnie jak to sytacji w początkowej fazie odchudzania, różnice te wynikają z gromadzenia większej ilości wody w organizmie. Jest to zjawisko naturalne, jednak dla części kobiet stanowi ogromny dyskomfort. Jeżeli jest to dla Ciebie duży problem, możesz wspomóc się naturalnymi sposobami. Na przykład ziołem - niepokalankiem minisim, którego regularne przyjmowanie pomaga w redukcji objawów PMS (pre menstruation syndrome).

 

Jelita

Nie wszystko co jesz, jest od razu trawione i wchłaniane. Czas od połknięcia pokarmu do wydalenia jego resztek może trwać nawet do 30 godzin. Nic więc dziwnego, że dopiero w poniedziałkowy poranek do normy wróci masa ciała przypominająca o sobotnim imprezowaniu.

Dodatkowo, warto pamiętać, że błonnik rozpuszczalny ma zdolność pochłaniania wody. Z jednej strony jest to zjawisko z wielu powodów pozytywne, o czym możesz przeczytać w artykule dotyczącym błonnika pokarmowego. Z drugiej strony, jeżeli towarzyszy temu zbyt mała ilość przyjmowanych płynów, może objawiać się postaci zaparć.

 

Sylwetka skinny fat

Ta sama osoba, ważąc więcej, może być szczuplejsza. Jak to możliwe? Istnieje tak zwana sylwetka skinny fat. Polega to na tym, że pomimo ogólnie dość szczupłego ciała, niektóre osoby mają stosunkowo dużą zawartość tkanki tłuszczowej. Objętość 1 kg tkanki tłuszczowej jest znacznie większa niż 1 kg tkanki mięśniowej. Rozbudowując mięśnie i redukując zawartość tkanki tłuszczowej, możesz więc wyglądać szczuplej niż gdy ważyłaś mniej. Tak zwana rekompozycja, czyli zmiana stosunku tkanki tłuszczowej do mięśniowej. Procesy te nie mogą zachodzić równocześnie, ze względu na swój przeciwstawny charakter.

 

Podsumowując

Myślę, że uwzględniając wszystkie czynniki, które mogą wpływać na masę ciała, są one dobrym dowodem na to, że identyfikowanie odchudzania jedynie z utratą kilogramów, nie jest słuszne.

Dużą uwagę z pracy indywidualnej zwracam na samopoczucie, na to jakie korzyści płyną ze zdrowej diety, niekoniecznie związane z wyglądem czy masą ciała. Ostatecznie nasz organizm nie prowadzi wewnętrznego rejestru kilogramów, za to jest wrażliwy na to co otrzymuje od nas wraz z pokarmem. Jeżeli się odchudzasz, spróbuj zapisywać zmiany niezwiązane z masą ciała. Proponuję skupić się na zdrowiu, zamiast na liczbach J

 

Jeżeli chcesz zmienić swoje nastawienie do kilogramów, odchudzać się bez szkody dla swojego organizmu i zależy Ci na rezultatach bez efektu jojo, a Twoją wartością jest zdrowie, możesz skorzystać z konsultacji, na której wspólnie ułożymy Twój idealny plan działania J

 

 

 

 

Szczęście ważone w kilogramach

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave