Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave


Uczciwie mogę powiedzieć, że co najmniej 1/3 osób rozpoczynających ze mną współpracę indywidualną, którymi najczęściej są kobiety z PCOS lub starające się
o dziecko, ma wątpliwości odnośnie nabiału. Bardzo wiele z nich albo już wykluczyło, albo mocno ograniczyło nabiał w swojej diecie. Duża część osób, które lubią nabiał przychodzi zmartwiona z pytaniem, czy rzeczywiście jest konieczna całkowita eliminacja nabiału? Chciałabym dzisiaj wyjaśnić Ci to w naukowym podejściu.

 

Skąd to się wzięło?

Trudno mi dotrzeć do informacji, skąd wzięła się zła sława nabiału. Przeszukałam liczne badania naukowe i nie udało mi się znaleźć jednoznacznych danych pokazujących jego negatywny wpływ na zdrowie.

Jest jednak ziarnko prawdy w tym, że wpływa na produkcję insuliny, na trądzik. 

Zacznijmy więc od opisania wpływu nabiału na funkcjonowanie organizmu.

 

Nabiał - czy powoduje insulinooporność?

Nie tylko węglowodany, ale również białko wywołuje odpowiedź insulinową. O tym czym jest indeks i ładunek glikemiczny, przeczytasz w tym artykule: 
Indeks i Ładunek Glikemiczny - jak jest różnica?

Białka mleka mają stosunkowo duży wpływ na wydzielanie insuliny ze względu na obecność rozgałęzionych aminokwasów (leucynę, izoleucynę i walinę), które aktywują różne szlaki związane z insuliną.

Jednak oprócz tych aminokwasów, nabiał zawiera znaczne ilości wapnia, magnezu
i potasu
, które mają pozytywny wpływ na poziom glukozy we krwi, wytwarzanie insuliny i wrażliwość insulinową. 

Część badań wskazuje, że wśród kobiet, które spożywają więcej nabiału, poziom glukozy na czczo i wskaźnik HOMA-IR wykazują wyższe wartości. Inne z kolei dodają, że to nie sam nabiał ma działanie pogarszające wrażliwość insulinową, ale przedłuża czas, w którym organizm produkuje insulinę po posiłku.

Być może również produkty fermentowane mają nieco inny wpływ na odpowiedź insulinową niż samo mleko. Nie wiemy tego dokładnie.

W przypadku jednego badania wykazano, że nieodtłuszczony jogurt wpływał na znaczne obniżenie poziomu insuliny na czczo, wskaźnika HOMA-IR i wynik testu krzywej glukozowej, w porównaniu do pełnotłustego mleka. 

 

Nabiał a płodność - czy należy się bać?

Jeżeli chodzi o związek spożycia z płodnością, badania z udziałem ludzi (pomijając te z wykorzystaniem zwierząt, które nie do końca odzwierciedlają to, co dzieje się w organizmie człowieka), wykazały, że u kobiet które spożywały najwięcej nabiału, poziom LH - jednego z hormonów wpływających na wystąpienie owulacji, może być wyższy o niecałe 3% w porównaniu do kobiet, które jadły najmniej nabiału. Nabiał też może wpłynąć w niewielkim stopniu na obniżenie poziomu estrogenów.

 

Jakie to ma znaczenie? Prawdopodobny wpływ na wystąpienie owulacji?

Nie wiemy. To, że poziom hormonów może się delikatnie zmieniać, nie oznacza od razu zaburzeń cyklu i co za tym idzie płodności. Dodatkowo mamy informacje mówiące o pozytywnym związku codziennego spożywania nabiału z płodnością. 

Nie ma więc dowodów popierających podejrzenia, że nabiał pogarsza płodność, ani też takich, które jednoznacznie ukazują jego pozytywny wpływ na zdrowie hormonalne. Można powiedzieć - wygląda to dość neutralnie.

Chcielibyśmy to wiedzieć, czarno na białym, ale niestety jak to jest w rzetelnej nauce, niezwykle rzadko coś jest zero-jedynkowe.

 

Czy nabiał + PCOS = trądzik?

W swojej praktyce spotkałam się z przypadkami dziewczyn z PCOS, kiedy odstawienie nabiału dało największy efekt w poprawie stanu skóry, z kolei u innych z zespołem policystycznych jajników, niezależnie od ilości, nie miał on zupełnie wpływu na intensywność trądziku.

Może nie w tak drastyczny sposób, o jaki się go często obarcza, ale faktycznie nabiał może mieć związek z nasileniem trądziku. Nie u wszystkich, nie zawsze, i nie każdy nabiał. Przede wszystkim takie działanie może wykazywać nabiał odtłuszczony, czyli wszelkiego rodzaju jogurty i kefiry 0%, mleko 1,5%, sery
o obniżonej zawartości tłuszczu.

 

Dlaczego nabiał odtłuszczony bardziej wpływa na trądzik? 

Szczególnie odtłuszczony nabiał wykazuje zdolność do zwiększania poziomu IGF-1 czyli insulinopodobnego czynnika wzrostu. Jest to hormon, który może powodować zwiększoną produkcję androgenów, a te z kolei przyspieszać powstawanie komórek gruczołów łojowych w mieszku włosowym i tym samym pogarszać stan skóry. 

Z tego względu odżywki białkowe na bazie mleka krowiego mogą u niektórych osób nasilać zmiany trądzikowe.

 

Trądzik w PCOS - jak to wygląda w praktyce?

Jeżeli męczysz się z dokuczliwym trądzikiem, pewnym rozwiązaniem może być próba odstawienia nabiału na określony czas i zaobserwowanie (przy niezmienionych innych czynnikach diety) czy widzisz poprawę. Pamiętaj jednak, że po pierwsze - odstawiając nabiał, należy zadbać o dostarczanie sobie odpowiedniej ilości wapnia z innych produktów spożywczych oraz po drugie - nigdy nie ma takiej sytuacji, że to nabiał jest odpowiedzialny za “całe zło”.

Ogromne znaczenie ma też codzienna pielęgnacja skóry i wiele innych aspektów,
o których możesz posłuchać w live’ie, który nagrałyśmy z kosmetologiem Eweliną Prusinowską. Nagranie znajdziesz pod linkiem: Trądzik - jak sobie pomóc? - okiem dietetyka i kosmetologa

 

Podsumowanie i kilka ważnych wniosków

To, że nabiał wywołuje odpowiedź insulinową, nie oznacza, że należy go automatycznie wykluczyć. Białka również w pewnym stopniu wywołują tą odpowiedź. Idąc tą drogą, musiałybyśmy wykluczyć naprawdę większość produktów z diety. W przypadku trądziku, jego powiązanie ze spożywaniem nabiału jest prawdopodobne, jednak wszelkie “eksperymenty” z odstawianiem nabiału, najlepiej aby były przeprowadzane pod okiem dietetyka

Jeżeli chodzi o ogólny wpływ nabiału na płodność, brakuje jednoznacznych, wiarygodnych badań, które popierałyby tezę, że nabiał szkodzi płodności.

Jeżeli więc nie dotyczą się alergia na mleko lub nietolerancja laktozy, nie dokucza się uciążliwy trądzik i starasz się o dziecko, nie ma wskazania do rezygnacji
z nabiału.

Nabiał i mleko od kilku lat owiane są złą sławą ze względu na różne marketingowe zabiegi, jednak nauka jasno wskazuje, że dużo w tym przesady.

 


Źródła:

Janiszewska J, Ostrowska J, Szostak-Węgierek D. Milk and Dairy Products and Their Impact on Carbohydrate Metabolism and Fertility-A Potential Role in the Diet of Women with Polycystic Ovary Syndrome. Nutrients. 2020;12(11):3491. Published 2020 Nov 13. doi:10.3390/nu12113491

https://podyplomie.pl/dermatologia/21550,najnowsze-badania

 

zdrowa nutella bez cukru przepis

Nabiał - czy pogarsza płodność i wpływa na PCOS?

,          ,

         

19 lutego 2021
zofia pomes dietetyk

Ukończyłam studia na kierunku dietetyka na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Już na studiach zaczęła pracować jako dietetyk, a w 2018 roku założyłam bloga Holistycznie Zdrowi, by promować zdrowy styl życia, który jest przyjemnością, a nie karą. 

 
Chciałabym, aby dbanie o zdrowie było dla nas czymś naturalnym, wynikającym z wewnętrznej motywacji i chęci zadbania o siebie, a nie obawy przed chorobami czy nadmierną masą ciała. 
 
Na co dzień współpracuję głownie z kobietami z PCOS, insulinoopornością, zaburzeniami hormonalnymi i niepłodnością, oraz tymi, które planują zdrową ciążę.

|     Zofia Pomes

Zofia Pomes