Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave

W grupach dla dziewczyn z zespołem policystycznych jajników bardzo często pojawiają się pytania odnośnie diety. PCOS bywa kojarzone z nadmierną masą ciała, jednak jest wiele przypadków tzw. szczupłego PCOS, kiedy przypadłość ta dotyczy dziewczyn, których masa ciała jest prawidłowa, a zdarzają się nawet przypadki niedowagi. Co wtedy? Czy konieczne jest zwrócenie uwagi na to, co nakładasz na talerz, czy może szczupłe PCOS pozwala na brak jakichkolwiek zmian w diecie?

 

Insulinooporność

Prawidłowa masa ciała nie daje gwarancji braku insulinooporności. Występuje ona u 6-22% szczupłych kobiet z PCOS. Nawet jeżeli zespołowi policystycznych jajników nie towarzyszy IO, kobiety o prawidłowej masie ciała z PCOS mają często wyższy poziom insuliny we krwi niż te bez zespołu policystycznych jajników. W związku z tym dieta o niskim indeksie glikemicznym jest wskazana również dla tych z nas, które przy PCOS mają prawidłową masę ciała.

 

Stres

Insulinooporność, stale występujący stan zapalny o niskim nasileniu, stres oksydacyjny powodowany przez dużą ilość produkowanych wolnych rodników, a nawet stres emocjonalny, to różne rodzaje obciążeń, które mają wpływ na organizm.

Wolne rodniki (np. reaktywne formy tlenu) powstają nieustannie podczas wszystkich procesów metabolicznych zachodzących w organizmie. W PCOS zdolność przeciwutleniaczy (antyoksydantów) do pochłaniania wolnych rodników jest w organizmie obniżona. Stres oksydacyjny powoduje uszkodzenie wszystkich składników komórek, w tym DNA.

Dlatego właśnie dieta przy zespole policystycznych jajników powinna być szczególnie bogata w antyoksydanty, do których należą m.in. witamina E i C. Występują one np. warzywach, owocach czy produktach pełnoziarnistych.

 

Zapobieganie chorobom metabolicznym

Okazuje się, że u 3–10% szczupłych kobiet z PCOS występuje niezdiagnozowana cukrzyca typu 2. Zwiększony poziom cytokin (rodzaj białka wytwarzanego przez komórki układu odpornościowego) o działaniu prozapalnym, zwiększa ryzyko miażdżycy naczyń krwionośnych oraz chorób układu sercowo-naczyniowego. Dodatkowo stan może pogorszyć fakt, że w PCOS profil lipidowy (na który składają się różne rodzaje tzw. cholesterolu czyli m.in. HDL, LDL, VDL) jest nieco gorszy niż u zdrowych kobiet, a także obserwuje się wyższy poziom homocysteiny sprzyjającej miażdżycy.

PCOS może towarzyszyć podwyższone ciśnienie tętnicze, również sprzyjające chorobom układu sercowo-naczyniowego. Bardzo ważnym aspektem walki z nadciśnieniem jest właśnie wdrożenie właściwej diety.

 

Zmniejszenie objawów PCOS

Odpowiednia dieta i suplementacja mogą znacznie zmniejszyć objawy charakterystyczne dla PCOS, np. poprzez obniżenie poziomu androgenów (w tym DHEA-S) redukcji ulegnie hirsutyzm i powrócą regularne owulacje. Zbyt długie cykle i rzadkie, nieprawidłowe złuszczanie się błony śluzowej macicy to czynniki ryzyka raka endometrium. Na przykład suplementacja myo-inozytolem, poza poprawą wrażliwości insulinowej, skutkuje obniżeniem CRP (czyli wskaźnika stanu zapalnego) i hormonu LH, które przy zespole policystycznych jajników często są podwyższone.

 

Odżywienie organizmu przed ciążą

Może znasz to z własnego doświadczenia - to właśnie trudności w zajściu w ciążę poprzedziły Twoją diagnozę PCOS?

Na szczęście niezaprzeczalnie modyfikacje stylu życia, w tym diety, odgrywają ogromną rolę w walce o przywrócenie lub zwiększenie częstotliwości owulacji, a co za tym idzie - przywracają możliwość zajścia w ciążę.

Przygotowanie swojego organizmu na przyjęcie nowego życia jest równie ważne, jak samo odżywianie się w ciąży. Dlatego jeżeli planujesz ciążę i zmagasz się z PCOS to odpowiednia dieta (bogata w kwas foliowy, odpowiednie zapasy żelaza, z nawykiem uzupełniania jadłospisu w odpowiednia ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych) będzie miała tu znaczenie. Na powodzenie w staraniach o ciążę składa się wiele czynników, ale w kwestii diety bardzo ważne jest utrwalenie u siebie trwałych, dobrych nawyków żywieniowych. Nowe życie, na które czekasz, będzie się przecież odżywiać tym, co otrzyma od Ciebie. ☺

 


Źródła:

Goyal M, Dawood AS. Debates Regarding Lean Patients with Polycystic Ovary Syndrome: A Narrative Review. J Hum Reprod Sci. 2017;10(3):154–161. doi:10.4103/jhrs.JHRS_77_17

Olga Papalou & Evanthia Diamanti-Kandarakis (2017) The role of stress in PCOS, Expert Review of Endocrinology & Metabolism, 12:1, 87-95, DOI: 10.1080/17446651.2017.1266250

24 kwietnia 2019

Szczupłe PCOS - czy muszę zmieniać dietę?

dieta pcos, zespół policystycznych jajników, dieta w pcos

,          ,

         

jadłospis, gotowy jadłospis, jadłospis insulinooporność, co jeść w insulinooporności, dieta w insulinooporności, jaka dieta w insulinooporności