To, że zdrowo jemy, nie oznacza, że zabezpieczamy się przed dodatkowymi kilogramami. Zmieniając swój sposób jedzenia na zdrowszy można wiele schudnąć, co nie oznacza, że dzieje się tak w każdym przypadku. Z poniższego artykułu dowiesz się, jakie są przyczyny tycia na zdrowej diecie.

W zeszłym tygodniu pisałam, jak zdrowo przytyć.  Odwracając to pytanie, czy można przytyć jedząc zdrowo?

 

Skąd się bierze tycie?

Jeżeli przez tycie rozumiemy gromadzenie tkanki tłuszczowej, jest tylko jedna możliwość.

 

Przyjmujesz zbyt dużo energii w stosunku do tej, którą zużywasz.

 

Bardzo często tak jest, że osoba, która zmienia swój sosób odżywiania na zdrowy, chudnie. Może stąd ten błędny wniosek, że używając jedynie zdrowych produktów nie można przytyć.

W tym wypadku, redukcja masy ciała może mieć różne przyczyny:

  1. Koniec z jedzeniem śmieciowym – którego łatwiej zjeść więcej
  2. Wiecej błonnika, który daje poczucie sytości i reguluje apetyt
  3. Więcej wody, która działa podobnie
  4. Lepszy stan odżywienia organizmu, dlatego nie domaga się on takiej ilości jedzenia
  5. Ogólnie zmiana stylu życia na mniej stresujący, a stres może pobudzać apetyt, zwłaszcza na niezdrowe przekąski
  6. Większa kontrola tego co jemy i mniej podjadania, które często nie jest traktowane jak jedzenie

 

Jak to się więc dzieje, że tyję na orzechach, awokado i owocach?

 

Zacznę od tego, że przedstawię kilka faktów.

  • Średnie awokado ma około 240 kcal
  • Garść orzechów włoskich (30g) ma 200 kcal
  • Pomarańcza ma 115 kcal
  • Łyżka najzdrowszej oliwy świata również ma 90 kcal
  • Pierść z kurczaka ma 200 kcal
     

Wystarczy zrobić zieloną i pełną witamin sałatkę, dodać garść orzechów, pół piersi z kurczaka, pół pomarańczy, łyżkę oliwy, pół awokado i z sałatki 0 kcal robi się posiłek o wartości 500. Często sałatkę jemy z pieczywem, czyli dodatkiem około 200 kcal.

Przecież to same zdrowe produkty!

W rzeczy samej, ale liczy się, ile kalorii przyjmujemy w ogóle, a nie skąd one pochodzą.

 

No, może nie zupełnie...

Na pewno taką sałatką najesz się bardziej i na dłużej niż paczką chipsów, a Twój organizm będzie wdzięczny za taki posiłek.

Rzeczywiście tak jest, że przyswajamy mniej kalorii z produktów naturalnych niż przetworzonych, ale nie są to wartości drastycznie wysokie.

 

Mogą być jakieś inne przyczyny?

  1 .Tak na prawdę nie wiesz ile jesz
 

Ile waży jeden ziemniak, 80 czy 300? Wciąż jest to jedna sztuka,a ten drugi ma 3x więcej kalorii. Widzisz różnicę?

   2. Druga sprawa. Ile razy w ciągu dnia jesz?

Nie ile posiłków,  tylko ile razy wkładasz coś do buzi. To, że coś jest zjedzone między posiłkami, nie znaczy, że się nie liczy J Tu batonik, tam pół kromeczki chleba (oczywiście żytniego na zakwasie) z odrobiną masełka, kawka z mlekiem i herbata z miodkiem, a bilans się zeruje.

   3. Nie kontrolujesz proporcji makroskładników

Czy wiesz, że jedząc za małą ilość białka, możesz częściej czuć się głodnym i mieć większą ochotę na jedzenie?

Nie dotyczy to jedynie tego makroskładnika. Podobnie jest w przypadku tłuszczów. Warto jednak zauważyć, że znaczenie może mieć nie tylko co i w jakiej ilości jemy, ale też w jakich proporcjach.

 

Kontrolowałeś kiedyś ile w Twojej diecie jest białek, tłuszczów i węglowodanów?

Znasz dobre dla siebie propocje?

 

Twoja łyżka i szklanka mają większy rozmiar niż standardowe

Jak pisałam w poprzednim artykule, na oko można bardzo się pomylić. Jeżeli Ci zależy na osiągnięciu konkretnej masy ciała, warto chociaż przez jakiś czas używać wagi kuchennej. Ona potrafi wiele uświadomić, np. że łyżka może ważyć równie dobrze 8 jak i 28 g, a szklanka w każdym domu jest inna.

 

Nie ma więc znaczenia, czy jem frytki i zapijam colą czy sałatkę z jarmużem i awokado?

Z punktu widzenia matematyki, nie.

Jeżeli uzyskasz swoje zapotrzebowanie eneregetyczne w jeden lub drugi sposób, na wadze powinien być taki sam wynik.

Należy jednak wziąć pod uwagę to, że nie jesteśmy maszynami, ale liczy się też uczucie sytości, które po obu rodzajach produktów będzie różne i przede wszystkim Twoje zdrowie, którego raczej nie utrzymasz żywiąc się opcją A.

Poza tym, wiele osób nie zna swojego zapotrzebowania energetycznego i niezależnie od tego czy je zdrowo czy nie, przekracza odpowiednią dla siebie ilość. Istnieje wiele wzorów i sposobów na obliczenie tego, ile kalorii potrzebujesz. Internet postarał się posiać zamęt. W mojej pracy wykorzystuję dwa sprawdzone sposoby, które w zasadzie zawsze dają oczekiwane rezultaty.

 

A Ty, wiesz jaką ilość energii potrzbujesz?

Przygotowałam wzór dzienniczka żywieniowego, którego wypełnianie pozwoli Ci uświadomić ile tak na prawdę jesz. Uzupełniając go przez tydzień zauważysz, jakimi prawami rządzi się Twoja dieta.

Czy można to zrobić w głowie? Nie radzę. Doświadczenie pokazuje, że jeżeli widzimy coś na papierze (lub ekranie) przed sobą, wyciągamy lepsze wnioski i lepiej zbieramy całość.

Z wypełnionym dzienniczkiem możesz również zgłosić się do mnie. Może on być początkiem naszej owocnej współpracy i odkrycia wielu błędów, z których nie zdawałeś sobie sprawy, a które robią w tym momencie duże zamieszanie.

 

Masz jakieś pytania?

 

Czekam  na nie w okienku poniżej J

`

16 listopada 2018

Czy można przytyć jedząc zdrowo?

MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ RÓWNIEŻ

 

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave